
Trevor Manuel is right to be
perturbed.

 

Operation Kindle and the ASA

"And then, I must declare, 'Not in my name!' "We should never allow expedience to triumph over our history and our
values. Too much blood has been spilled and far too much pain endured in the struggle to create the democracy
described in our constitution." - Trevor Manuel in a letter to the Cape Times 27 December 2013

"Democracy is fading" read the Sunday Times front-page headline on 16 March, highlighting
Trevor Manuel's concern about the increasing attacks by the ANC on Public Protector Thuli
Madonsela. He is right to be perturbed.

On Thursday 14 March I was watching the SABC channel 404 7pm TV news bulletin - the flagship
news broadcast on the 24-hour news channel - when up popped the weirdest news story I have
ever seen and the Mail & Guardian has provided the insert.

The opening shot reveals men dressed in brightly coloured clerical raiment. They seem to be
speaking in tongues and one of them looks like he is suffering from a virulent and possibly terminal

combination of the ague and St Vitus dance.

All this is happening over the prone body of, I initially thought, Hlaudi Motsoeneng because he was the subject of this
surreal performance.

The story was about what our media practitioners called "fringe church leaders" exorcising a host of devilish demons which
have apparently taken up residence in the offices of the Public Protector - all this to protect Motsoeneng.

It was only a few seconds later that I realised that what I had initially had assumed was Hlaudi was actually the strikingly
beautiful woman wearing a clerical collar in an audience cutaway shot.

The men of the cloth were angry. Madonsela, they said, was possessed by "demonic forces which planned to derail the
revolution and the freedom of our people". Furthermore, she was "Poisoning the atmosphere". All this because of her report
on Motsoeneng, which merely reiterated what has been in the public domain for years and at a time when, on his watch,
the state broadcaster's profits have dropped.

Damning findings

Be that as it may, our beloved Thuli is under such sustained and venomous attack from an increasingly jittery governing
party that I would advise her not to take any chances and to place her desk on bricks without further ado.

Two days later, on Saturday 15 March, the SABC carried another story of the Hlaudi Motsoeneng group attacking
Madonsela. Then on Sunday, 16 March the SABC 's lead story on its 7pm channel 404 TV news bulletin was that Tina
Joemat-Pettersson would be using taxpayer's money to challenge the Public Protector's damning findings against her.

Both Gwede Mantashe and Lindiwe Sisulu have also trashed her forthcoming Nkandla report.

But it was what came after the insert on exorcising the satanic forces occupying Public Protector House in Pretoria that
had me experiencing an attack of the vapours and reaching for the smelling salts.

Here, in all its glorious eloquence, is the 24-hour news channels latest advertising blurb:

19 Mar 2014By Ed Herbst

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Profile/EdHerbst
http://www.iol.co.za/capetimes/brave-journalism-vs-expedient-labels-1.1626983#.UyaEJfmSyLA
http://mg.co.za/article/2014-03-14-demons-cast-out-of-protectors-office-by-pro-sabc-church-leaders
http://mg.co.za/article/2010-08-27-unions-aim-to-block-sabcs-conduit
http://www.presscouncil.org.za/Ruling/View/appeal-panel-hearing--hlaudi-motsoeneng-vs-sunday-independent-2333
http://www.iol.co.za/business/companies/sabc-profit-of-r22-3m-a-massive-drop-1.1658443#.UyVc5meKCpo
http://www.iol.co.za/news/politics/sisulu-sceptical-about-nkandla-report-1.1662142#.UyaYb_mSyLA


Lindiwe Sisulu has trashed
Madonsela's Nkandla report,
due for release today, and
appears to have indicated that
the ANC will simply ignore its
findings.

Marian Shinn says the SABC
has been aware for many
months that the overwhelming
majority of South Africans
reject the essence of the
SABC promotional blurb as an
outright lie.

SABC - 'sharing 20 years of inspiration!'

"SABC News plays a critical role in providing unbiased and reliable news...
"We have a well-established reputation of uncovering, reporting and delivering news...
"A significant growth in popularity of our news demonstrates the demand for our news content...
"We continue to provide unrivalled coverage of vital events in and out of the country...
"Wherever the news is happening, we'll be there to bring them to you at the right time...
"No one has the news covered like SABC news...
"We lead and they follow!
"SABC news: Africa's news leader..."

Operation Kindle

According to a press release by the Democratic Alliance Shadow Minister of
Communication, Marian Shinn, the SABC has, for several months now, been aware through its own
commissioned market research program, Operation Kindle, that the overwhelming majority of South
Africans reject the essence of this promotional blurb. Her summary of the Operation Kindle findings
(below) reflects this public distaste.

•The majority of respondents feel that the SABC's news is biased towards the ANC;
•The perception of political bias and pro-ANC political reporting creates low credibility of political
reporting among SABC News viewers;
•Most consumers seek other news sources to find balanced political views of events such as
Marikana or President Zuma's compound at Nkandla;
•SABC1 is believed to be the more biased of the SABC's three free-to-air TV channels; and
•There is a perception that politicians make decisions on content rather than the editors.

Let's analyse each of the above-mentioned claims by the SABC:

"SABC News plays a critical role in providing unbiased and reliable news..."

Snuki Zikalala's "Blacklist"?

Here is the opinion of Judge Neels Claasen on Zikalala's "blacklist" which was no different in principle or intent to Matlare's
2002 "upward referral" policy or its current counterpart, Hlaudi Motsoeneng's "70% good news policy".

"Dr Zikalala's blacklisting of commentators perceived to be critical of the government of the day was clearly designed to
silence their voices by not allowing them on air.

"His purpose was obviously to manipulate SABC's news and current affairs programmes by excluding these critical
voices ... To suggest that his blacklisting might not have had an effect is quite incorrect ... the truth could only have been
established had both sides of the story been aired."

Subsequent to the Claassen judgement the state broadcaster does not appear to have aired the booing of Police Minister
Riah Phiyega at the start of the Farlam Commission of Inquiry into what it describes as the "Marikana tragedy" and what
everyone else calls the Marikana Massacre; it also does not appear to have aired the booing of Jacob Zuma at the Mandela
memorial service in Soweto and does not appear to have aired Thabo Mbeki when he criticised the Zuma faction in an
Oliver Tambo memorial lecture on 19 October 2012 - to cite just a few examples.

Well-established reputation

"We have a well-established reputation of uncovering, reporting and delivering news..."

http://www.da.org.za/newsroom.htm?action=view-news-item&id=13531
http://www.saflii.org/za/cases/ZAGPJHC/2011/2.pdf
http://www.lawlibrary.co.za/notice/updates/2011/issue_03/recentjudgments_gsj.htm
http://themediaonline.co.za/2012/12/does-the-sabc-have-a-de-facto-censorship-by-omission-approach-to-news-coverage/


Many people feel the claims made by the SABC
about its news coverage are not true.

In fact, it attempted to interdict the Mail & Guardian to prevent the public from gaining access to the damning report of the
Sisulu/Marcus commission of inquiry into the blacklisting scandal.

"A significant growth in popularity of our news demonstrates the demand for our news content..."

eNCA has double the number of viewers for its 7pm TV news bulletin without costing taxpayers a cent and why the
Operation Kindle research project found that the majority of South Africans "...feel that the SABC's news is biased
towards the ANC; most consumers seek other news sources to find balanced political views of events such as
Marikana or President Zuma's compound at Nkandla; there is a perception that (ANC) politicians make decisions on
content rather than the editors."

Unrivalled coverage

"We continue to provide unrivalled coverage of vital events in and out of the country..."

Take the SABC's 7pm channel 404 news bulletin on Sunday, 16 March. The Sunday Times front-page lead that morning
read: "Zuma Ministers in bitter feud - Sisulu takes Mapisa-Nqakula to Public Protector" and the DA's David Maynier
immediately issued a press release, "Lindiwe Sisulu blew R11m on luxury Gulfstream flights." The SABC appears to have
ignored that story, along with one headlined in City Press, "R70m cash crunch over Mandela memorial spend". This story
showed that the ANC-controlled Mpumalanga provincial government is effectively bankrupt and unable to pay salaries. This
is because the municipality diverted almost R40m into the account of Carol Bouwer to organise Nelson Mandela memorial
events without soliciting quotes from other companies. If the name Carol Bouwer rings a bell it is because her name was
linked to the diversion of millions of rands meant for the promotion of the ICT Indaba. In another ANC-linked corruption
story, "Sannieshof's cash vanishes in the bras of workers" City Press revealed that the municipality had effectively ceased
to function but that money was being stolen from municipal premises. This, too, does not appear to have been reflected on
the SABC bulletin but the lead story on that bulletin was that Tina Joemat-Pettersson was going to use taxpayers' money to
challenge the Public Protector's adverse findings against her ...

As far as the SABC's claim in its advertising promotion to give "unrivalled coverage of
events outside the country" is concerned, the state broadcaster appears to have
virtually ignored the furore over recently promulgated laws in Uganda that actively
promote the persecution of gays there because the ANC has not joined worldwide
condemnation of this legislation.

Wherever the news is happening

"Wherever the news is happening, we'll be there to bring them to you at the right
time..."

Police Minister Nathi Mthethwa spent millions of rands to prevent the sitting of the Kate O'Regan/Vusi Pikoli commission of
inquiry into the complete breakdown of relations between the Khayelitsha community and the three police stations in the
area, but the SABC appears to have effectively given the Commission little day-to-day coverage, especially on its channel
404 7pm TV news bulletin.

Every South African has been affected by the recent rolling blackouts and on Sunday 17 March, Carte Blanche looked at
the quality of coal being delivered to our power stations, why Medupi is years behind its original completion date and
billions over budget already and how this affects us as citizens.

Go to the website of the SABC equivalent, Special Assignment and type "Medupi" or "Blackout" or "Load shedding" into the
search bar on the site and the response is "No results".

We lead - they follow

http://fxi.org.za/home/wp-content/uploads/2013/07/Annual-Report-2006-2007.pdf
http://mg.co.za/article/2014-03-16-sisulus-r11m-jet-bill-shows-abuse-of-public-money-says-da
http://www.citypress.co.za/politics/r70m-cash-crunch/
http://www.citypress.co.za/news/sannieshofs-cash-vanishes-bras-workers/
http://themediaonline.co.za/2014/03/cape-town-commissions-of-inquiry-a-media-related-chronology/
https://www.bizcommunity.com/Article/196/15/110860.html


"No one has the news covered like SABC news."

Every major news agency in the world that was in South Africa in early December to cover the death of Nelson Mandela
and its aftermath reflected the booing of President Jacob Zuma throughout the memorial service at the FNB stadium in
Soweto on 10 December but there does not appear to have been any mention of it on the SABC's news bulletins as a City
Press report revealed.

The SABC does not appear to have made an attempt to interview Thamsanqa Jantjie even though every major news agency
covering the memorial service headlined the fact that a confirmed schizophrenic had been allowed, without security
clearance, within metres of world leaders and interviewed him.

ABOUT ED HERBST

Ed Herbst is an author and a prize-winning reporter. He worked for SABC television news for 28 years but left in 2005 without other employment in prospect because of the
pervasive news and other corruption at all levels of the corporation. He is also a fly fishing enthusiast.
Brand and newspaper sales... When the customer isn't king - 17 Feb 2015
Will broadcasting history repeat itself? - 3 Sep 2014
Just chill - 24 Jun 2014
Looting in the name of Mandela - what would Terry have said? - 15 May 2014
Operation Kindle and the ASA - 19 Mar 2014

View my profile and articles...

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

http://www.citypress.co.za/politics/sabc-bans-zuma-booing-news-broadcasts/
https://www.bizcommunity.com/Article/196/90/124529.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/66/118371.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/90/115207.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/113334.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/111029.html
https://www.bizcommunity.com/Profile/EdHerbst

	Operation Kindle and the ASA
	Damning findings
	SABC - 'sharing 20 years of inspiration!'
	Operation Kindle
	Well-established reputation
	Unrivalled coverage
	Wherever the news is happening
	We lead - they follow
	ABOUT ED HERBST


